Вручение 11 августа 1986 г.

Тема: «The Daughters of Beatrice: Women in Fantasy»
Почетные гости: Чарльз де Линт, Judith Kollmann

Страна: США Место проведения: Мифкон 17, Лонг Бич, Калифорния, California State University Дата проведения: 11 августа 1986 г.

Мифопоэтическая премия фэнтези

Лауреат
Барри Хьюарт 4.2
Дети деревни Ку-Фу от восьми до тринадцати лет отравились ядом "ку". Десятый Бык находит в Пекине Ли Као — мудреца "с лёгким изъяном в характере", и они отправляются за противоядием. Для этого им нужно добыть Великий Корень Силы, но это не так-то просто. В дело впутаны могущественные силы, и обычное путешествие превращается в большую головоломку с множеством тайн. Героям придётся очень тяжело, и с каждым шагом к истине испытания становятся только труднее...
Барбара Джоан Хэмбли 4.2
Огромный черный дракон появился рядом со столицей. Он разрушил близлежащий город гномов и укрылся в развалинах. Лучшие королевские рыцари выезжали сражаться с ним, но ни один не вернулся. Юный Гарет Маглошелдон отправляется на север, чтобы найти там лорда Джона Аверсина, тана Алин Холда, Драконью Погибель, единственного живущего сейчас победителя дракона, воина, стройного как ангел и прекрасного как песня... Но реальность совсем не такова, как описывается в романтических песнях менестрелей...
Пэт Ходжилл 4.0
Уйдя из Тай-Тестигона, Джейм стремится перейти горы Хмарь, чтоб добраться наконец до земель, где живут кенциры, правит которыми ее брат Торисен. Она еще не знает, что за ней ведут охоту оборотни-перевраты, служащие мастеру — владыке Темного Порога. Положение Торисена как верховного лорда всех кенциров тоже далеко не безоблачно. Не все главы кенцирских родов признают его законным правителем. А с юга приближается угроза Роя — неисчислимых кочевых племен, которые впервые за многие века объединились и начали наступление на север... Nog
Диана Уинн Джонс 4.3
Полли забыла, все забыла… Пять долгих и удивительных лет дружбы с Томом, их переписку, истории, которые они сочиняли вместе и которые почему-то оказывались правдой, головокружительные приключения, встречи и разлуки, радости и обиды, угрозы его родных, настаивавших, чтобы они перестали встречаться… и то, как она сама согласилась забыть его. Но самое странное, об этом забыли все окружающие. Будто кто-то стер все, что было, вычеркнул из жизни Полли, подменил память скучной фальшивкой. Даже книга, которую Том подарил ей, загадочным образом преобразилась: одни рассказы исчезли, другие словно кто-то переписал. И лишь картина с пылающими цветами болиголова помогла ей вернуть свое истинное прошлое и понять, кто и почему сотворил это наваждение. Теперь Полли нужно спешить, чтобы перехитрить судьбу и вернуть Тома. А началось все с того, что однажды в Хеллоуин Полли, нарушив строгий бабушкин запрет, пробралась в старинный особняк по соседству…
Урсула Ле Гуин 4.2
Необычайный мир открывается перед нами в этой книге — «опыте археологии будущего». Много веков прошло с тех пор, как человечество, оглянувшись на искореженную землю, отказалось от высоких технологий и больше того, — от образа мыслей, что едва не уничтожил род людской. Мириады местных культур, связанных лишь Пунктами обмена Информации существуют в бывшей Калифорнийской долине. И когда воины Кондора — реликт прежних времен — сталкиваются с народом Кеш, они оказываются не в силах понять, что движет этими людьми. Как и сами Кеш не могут понять, что заставляет детей Кондора стремиться подчинить всех своей воле…
Manuel Mujica Láinez 0.0
The inspiration for this enthralling mediaeval romance is an ancient legend: condemned by the chicanery of her wicked mother to spend centuries languishing invisibly in her belfry, the beautiful Melusine is an immortal outcast, half woman, half serpent. Translated by Mary Fitton.

Elynas, the King of Albany (an old name for Albania), went hunting one day and came across a beautiful lady in the forest. She was Pressyne, mother of Melusine. He persuaded her to marry him but she agreed, only on the promise — for there is often a hard and fatal condition attached to any pairing of fay and mortal — that he must not enter her chamber when she birthed or bathed her children. She gave birth to triplets. When he violated this taboo, Pressyne left the kingdom, together with her three daughters, and traveled to the lost Isle of Avalon.

The three girls — Melusine, Melior, and Palatyne — grew up in Avalon. On their fifteenth birthday, Melusine, the eldest, asked why they had been taken to Avalon. Upon hearing of their father’s broken promise, Melusine sought revenge. She and her sisters captured Elynas and locked him, with his riches, in a mountain. Pressyne became enraged when she learned what the girls had done, and punished them for their disrespect to their father. Melusine was condemned to take the form of a serpent from the waist down every Saturday. In other stories, she takes on the form of a mermaid.

Raymond of Poitou came across Melusine in a forest in France, and proposed marriage. Just as her mother had done, she laid a condition, that he must never enter her chamber on a Saturday. He broke the promise and saw her in the form of a part-woman part-serpent. She forgave him. When during a disagreement, he called her a “serpent” in front of his court, she assumed the form of a dragon, provided him with two magic rings, and flew off, never to return.

Исследования творчества Инклингов

Лауреат
Глен Кавальеро 0.0
Charles Williams (1886-1945), the friend of T. S. Eliot, C. S. Lewis, and J. R. R. Tolkien, was both a writer with many gifts and a religious thinker of an unusual kind. Poet, playwright, novelist, biographer, critic, and theologian, in each capacity he displayed a distinctive and highly imaginative cast of mind. Here, in the first full-length study to appear for over twenty years, Glen Cavaliero discusses Williams's work in its entirety and pays particular attention to the manner in which his theological ideas were shaped and furthered by his various literary achievements. Following a brief account of Williams's life, the author examines the early poems, the criticism, biographies and plays, the novels, the Arthurian poems, and the assessment of Charles Williams's literary and theological importance. The book also illuminates the relationship between religious belief and the scope and working of the poetic mind. The discussion of Williams's place in twentieth-century literary history as a writer of ""fantasy literature, and of his unique gifts as a Christian apologist in an age of skepticism, ensures that this book will be of immense interest to literary critics and theologians alike. Glen Cavaliero, poet and critic, is a member of the Faculty of English at the University of Cambridge. He is the author of three collections of poems and of 'John Cowper Powys: Novelist; The Rural Tradition in the English Novel, 1900-1939'; and 'A Reading of E. M. Forster.'
Верлин Флигер 0.0
J.R.R. Tolkien is perhaps best known for The Hobbit and The Lord of the Rings, but it is in The Silmarillion that the true-depth of Tolkien's Middle-earth can be understood. The Silmarillion was written before, during and after The Hobbit and The Lord of the Rings. A collection of stories, it provides information alluded to in Tolkien's better known works and, in doing so, turns The Lord of the Rings into much more than a sequel to The Hobbit, making it instead a continuation of the mythology of Middle-earth.
Томас Говард 0.0
The fanciful novels of Charles Williams have long fascinated a rather elite reading public - T.S. Eliot, W.H. Auden, and C.S. Lewis, for example, were among his great admirers. But those books - which include 'The Place of the Lion' 'Descent into Hell' and 'All Hallows' Eve' - are also dense and perplexing, and even the writer's fondest devotees have found the meanings of his fiction elusive. Here at last is a clear and informed guide to the complexities and rich rewards of Charles Williams' novels. As Thomas Howard notes, Williams' tales might best be described as metaphysical thrillers, in which Williams used occult machinery in much the same way that Conrad used exotic locales and Joyce used the subconscious: to vivify human experience and awaken readers to its range and possibilities. One tale might feature a chase for the Holy Grail across Hertfordshire fields, while in another the picture may switch with no apology at all from a policeman at a crossroad to the Byzantine Emperor. As Howard lucidly demonstrates, the controlling factor behind Williams' work is an essentially Christian worldview in which heaven and hell seem to lurk under every bush and the constant theme is order versus disintegration. Concentrating on Williams' novels, Howard brilliantly illuminates the major concerns that informed all of Williams' thinking. Howard also considers Williams' work in the context of modern fictional practice and assesses its place in the tradition of the English language novel.
Эдмунд Литтл 0.0
Seven chapters, an Epilogue, and References: "The Making of Other Worlds", Tolkien, Carroll, Peake, Gogol, Grahame, and "The Otherness of Other Worlds".
Ричард Л. Партилл 0.0

Here is an in-depth look at the role myth, morality, and religion play in J.R.R. Tolkien s works such as The Hobbit, The Lord of the Rings, and The Silmarillion including Tolkien s private letters and revealing opinions of his own work. Richard L. Purtill brilliantly argues that Tolkien s extraordinary ability to touch his readers lives through his storytelling so unlike much modern literature accounts for his enormous literary success. This book demonstrates the moral depth in Tolkien s work and cuts through current subjectivism and cynicism about morality. A careful reader will find a subtle religious dimension to Tolkien s work all the more potent because it is below the surface. Purtill reveals that Tolkien s fantasy stories creatively incorporate profound religious and ethical ideas. For example, Purtill shows us how hobbits reflect both the pettiness of parochial humanity and unexpected heroism. Purtill, author of 19 books, effectively addresses larger issues of the place of myth, the relation of religion and morality to literature, the relation of Tolkien s work to traditional mythology, and the lessons Tolkien s work teaches for our own lives.