Больше рецензий

Krysty-Krysty

Эксперт

Эксперт Лайвлиба

31 июля 2017 г. 22:15

3K

4.5 Транспортир как религия

— Вам нужен транспорт? Инструменты? Что-нибудь ещё?
— Нам угрожает инопланетный корабль, начинённый атомными бомбами, — сказал я. — У нас есть транспортир.

Краткое содержание книги: в деценарный аперт фид вышел из клуатра матика в экстромурос. Его уплощили жужулы нового праксиса. Потом Арб гвозданул икасаэдр геометров и все остолетились.

И поверьте, это было интересно! Пробиться через нагромождение странных слов. Утрясти хоть немного новый материал... Мы в средневековом монастыре?.. Монастыре, в котором религией - математика?!. На Земле после Апокалипсиса?.. И дверь монастыря вот-вот откроется во внешний мир, а там?.. А может, это детектив в замкнутом пространстве, как "Имя розы"?.. История путешествия по неизвестной планете... О! Мое любимое столкновение героев из принципиально различных сообществ-миров!... В прямом смысле разных миров?!! И изюминкой на многослойном торте - манипуляции с предметами и телами на орбите. Просто космос! Книга меняется стремительно, ничего не желая знать о "законах жанра"... которого из жанров? Читателя перебрасывают, как шарик в пинг-понге: матик-монастырь, город за стеной, такой современный и знакомый, снежный полюс планеты и гигантские извозные машины-города, раскопки почти античного вулкана, новый монастырь с новыми законами... Просто космос...

Человек с фамилией Стивенсон рискует, когда берется за письменное устройство, но сейчас я готова вместить двух Стивенсонов - как два разных равновеликих Космоса. Как у этого модернового получилось? Текст перенасыщен вперемешку придуманными и специальными терминами, длиннейшими диалогами по философии физики и математики, за которыми следишь как за боксерским поединком, невольно пригибаясь, когда сжатый в кулак аргумент проносится со свистом мимо уха. Книга вызывает состояние постоянного мозгового штурма - и мозгам вкусно! Кажется, я поняла секрет Стивенсона! Читатель чувствует себя очень умным. По крайней мере мне было приятно, что так обо мне думает автор, он не унижает меня размусоливанием понятий и лишними объяснялками, он верит в меня, верит, что я пойму. А я поняла?..

Если ты сознательно хочешь удалиться от праксиса и отдаться теории, то лучше уйти в келью. С возможностью переговариваться с жителями соседних келий. Конечно, у тебя будет немного материальных вещей (хитон, веревка и многофункциональная сфера), но зачем они тебе, твоя жизнь - теория. Ты можешь уйти в матик (научный "монастырь") на год (чтобы подучиться), на 10 лет, на 100... есть и тысячники, но туда берут с самого рождения (говорят, они умеют перестраивать свои цепочки днк, но вообще-то это уже несколько веков как запрещено). Чему там можно научиться?.. Мышлению, думанию, анализу и синтезу. Наука станет твоей религией и любовницей, и для мышления не нужны сложные устройства. Говорят, кто-то провел десятилетия... глядя на медную миску, осмысливая себя и мир через нее, говорят, через десятилетия на этой миске пропала царапина... Но это байки. Тебе придется сочетать мозговые штурмы с простой рутинной работой руками ради куска хлеба насущного. И противоположный пол будет тебя интересовать, как всех... но немножечко меньше, чем утонченные уравнения. Возможно, ты станешь учителем для 10-летнего гениального аутиста... чтобы поучиться у него основам. И на твоих глазах погибнет твой любимый учитель - а ты кроме скорби переживешь гордость и ощущение, что это было правильно. Твоя любимая отправит тебя на смерть - и ты тоже признаешь, что это был гениальный план. Теория важнее.

Что такие мелочные жертвы по сравнению с тайнами вселенной... вселенных! Осмысливать, как в недрах звезд образуются первоядра веществ... Как космические корабли бороздят чернозем вакуума... Быть среди неединомышленников, которые всегда готовы вступить с тобой в честный диалог с шансом убедить друг друга... Я опять не хотела покидать книгу. Всё, ухожу в матик!.. Я хочу больше подробностей, больше диалогов, больше Стивенсона.

Но я не была точной. Религия "Анафема" - не столько математика, сколько мышление. Главный герой выходит во внешний мир (застенье - экстромурос) и находит там свою сестру, которая не так уж и уступает ему. Наверное, в этом и заключается "суперспособность" простенького героя - он "скриптор", восприниматель, человек, который видит связи между вещами, способен синтезировать идеи, находить в конце концов "простую" развязку, самую главную нить в запутанном клубке. Его призвание - синтезировать интра- и экстромурос.

Можно подумать, что существует противостояние между теми, кто осмысливает мир, и потребителями - бездумными обывателями. Но это поверхностно, так как люди, которые познают мир осознавая, что они именно познают его, часто есть биомасса-паразиты науки, а обыватели-пользователи все равно познают мир, просто не всегда дают себе и другим в этом отчет, блистая "житейской мудростью". И большинство людей в разные моменты жизни легко переходят из одного состояния в другое, сознательно или бессознательно проникая в тайны мира, пользуясь философией и утилитарным "праксисом", языком искусства, религии или науки, порой не замечая этого.

Кое-кто думает, что разные способы познания мира - наука, религия, искусство - принципиально противостоят друг другу. Но и это поверхностный взгляд. Суть одна - познать и поделиться знанием. Неслучайно тысячники меняют мир пением. Неслучайно математика в произведении именно религиозное откровение.

И не так важно, сколько и в чем просчитался Стивенсон, даже солнечные ночи над полюсом зимой не омрачат основного месседжа его трактата. Думать - это классно. Осознавать мир - это очень интересная работа. Даже если мозги мои заплыли холестерином экстромуросской суеты и эта замечательная книга подарила мне только ИЛЛЮЗИЮ мышления - это все-таки иллюзия МЫШЛЕНИЯ, полагаю, ценнейшая за многие.

Па-беларуску транспарцір...

Тутака...

Кароткі змест кнігі: У дэцэнарны аперт фід выйшаў з клуатра матыка ў экстрамурас. Яго ўплошчылі жужалы новага праксісу. Потым Арб гваздануў ікасаэдр геаметраў і ўсе астагодзіліся.

І паверце, гэта было цікава! Прабіцца праз нагрувашчанне дзіўных словаў. Утрэсці хоць троху новы матэрыял... Мы ў сярэднявечным манастыры?.. Манастыры, у якім рэлігіяй - матэматыка?!. На Зямлі пасля Апакаліпсісу?.. І дзверы манастыра вось-вось адчыняцца ў вонкавы свет, а там?.. А можа, гэта дэтэктыў у замкнёнай прасторы, як "Імя ружы"?.. Гісторыя падарожжа па невядомай планеце... О! Маё любімае сутыкненне герояў з прынцыпова розных супольнасцяў-светаў! ...У прамым сэнсе розных светаў?!! І разыначкай на шматслойным торце - маніпуляцыі з прадметамі і целамі на арбіце. Проста космас! Кніга мяняецца імкліва, нічога не жадаючы ведаць пра "законы жанру"... каторага з жанраў? Чытача перакідваюць, як шарык у пінг-понгу: матык-манастыр, горад за сцяной, такі сучасны і знаёмы, снежны полюс планеты і гіганцкія перавозныя машыны-гарады, раскопкі амаль антычнага вулкана, новы манастыр з новымі законамі... Проста космас...

Чалавек з прозвішчам Стывенсан рызыкуе, калі бярэцца за пісьмовую прыладу, але цяпер я гатовая змясціць двух Стывенсанаў - як два розныя роўнавялікія космасы. Як у гэтага мадэрновага атрымалася? Тэкст перанасычаны ўперамешку прыдуманымі і спецыяльнымі тэрмінамі, даўжэразнымі дыялогамі па філасофіі фізікі і матэматыкі, за якімі сочыш як за баксёрскім паядынкам, міжволі прыгінаючыся, калі кулак праносіцца са свістам міма вуха. Кніга выклікае стан няспыннага мазгавога штурму - і мазгам смачна! Здаецца, я зразумела сакрэт Стывенсана! Чытач пачуваецца вельмі разумным. Прынамсі мне было прыемна, што так пра мяне думае аўтар, ён не прыніжае мяне размусольваннем паняткаў і лішнімі тлумачалкамі, ён верыць у мяне, верыць, што я зразумею. А я зразумела?..

Калі ты свядома хочаш аддаліцца ад праксісу і аддацца тэорыі, то найлепш сысці ў келлю. З магчымасцю перамаўляцца з жыхарамі суседніх келляў. Вядома, у цябе будзе небагата матэрыяльных рэчаў (хітон, вяроўка і шматфункцыянальная сфера), але нашто яны табе, тваё жыццё - тэорыя. Ты можаш сысці ў матык (навуковы манастыр) на год (каб падвучыцца), на 10 гадоў, на 100... ёсць і тысячнікі, але туды бяруць ад самага нараджэння. Чаму там можна навучыцца?.. Мысленню, думанню, аналізу і сінтэзу. Навука стане тваёй рэлігіяй і каханкай, і для мыслення не патрэбныя складаныя прылады. Кажуць, адзін правёў дзесяцігоддзі... гледзячы на медную місу, асэнсоўваючы сябе і свет, кажуць, праз дзесяцігоддзі на гэтай місе прапала драпіна... Але гэта байкі. Табе давядзецца спалучаць мазгавыя штурмы з простай руціннай працай рукамі дзеля кавалку хлеба надзённага. І супрацьлеглы пол будзе цябе цікавіць, як усіх... але трошачку менш, чым выкшталцоныя раўнанні. Магчыма, ты станеш настаўнікам для 10-гадовага геніяльнага аўтыста... каб павучыцца ў яго асновам. І на тваіх вачох загіне твой улюбёны настаўнік - а ты акрамя жалобы перажывеш гонар і адчуванне, што гэта было правільна. Твая каханая выправіць цябе на смерць - і ты таксама прызнаеш, што гэта быў геніяльны план.

Што такія дробязныя ахвяры ў параўнанні з таямніцамі сусвету... сусветаў! Асэнсоўваць, як у недрах зорак утвараюцца першаядры рэчываў... Як касмічныя караблі аруць чарназём вакууму... Быць сярод неаднадумцаў, якія заўсёды гатовыя ўступіць з табой у чэсны дыялог з шанцам пераканаць адно аднаго... Я зноў не хацела сыходзіць з кнігі. Пусціце мяне ў матык!.. Я хачу больш падрабязнасцяў, больш дыялогаў, больш Стывенсана.

Але я не была дакладнай. Рэлігія Анафема - не столькі навука, колькі мысленне. Галоўны герой выходзіць у вонкавы свет (засценне - экстрамурас) і знаходзіць там сваю сястру, якая не так ужо і саступае яму. Напэўна, у гэтым і заключаецца "звышдольнасць" просценькага героя - ён "скрыптар", успрымальнік, чалавек, які бачыць сувязі паміж рэчамі, здольны сінтэзаваць ідэі, знаходзіць урэшце "простую" развязку, самую галоўную нітку ў заблытаным клубку. Ягонае пакліканне - сінтэзаваць інтра- і экстрамурас.

Можна падумаць, што існуе супрацьстаянне паміж тымі, хто асэнсоўвае свет, і спажыўцамі - бяздумнымі абываталямі. Але і гэта павярхоўна, бо людзі, якія спазнаюць свет усведамляючы, што яны менавіта спазнаюць яго, часта ёсць біямаса-паразіты навукі, а абываталі-карыстальнікі ўсё адно спазнаюць свет, проста не заўсёды даюць сабе і іншым у гэтым рады. І большасць людзей у розныя моманты жыцця лёгка пераходзяць з аднаго стану ў другі, свядома ці несвядома пранікаючы ў таямніцы свету, карыстаючыся філасофіяй і ўтылітарным "праксісам", мовай мастацтва, рэлігіі або навукі, часам не заўважаючы гэтага.

Сёй-той думае, што розныя спосабы спазнання свету - навука, рэлігія, мастацтва - прынцыпова супрацьстаяць адно аднаму. Але і гэта павярхоўны погляд. Сутнасць адна - спазнаць і падзяліцца спазнаным. Невыпадкова тысячнікі змяняюць свет спевамі. Невыпадкова матэматыка ў творы менавіта рэлігійнае адкрыццё.

І не так істотна, колькі і ў чым схібіў Стывенсан, нават сонечныя ночы над полюсам узімку не азмрочаць асноўнага мэсэджу яго трактату. Думаць - гэта класна. Усведамляць сусвет - гэта вельмі цікавая праца. Нават калі мазгі мае заплылі халістэрынам экстрамураскай мітусні і гэтая выдатная кніга падаравала мне адно ІЛЮЗІЮ мыслення - гэтая ўсё-такі ілюзія МЫСЛЕННЯ, мяркую, каштоўнейшая за многія.