Больше рецензий

Krysty-Krysty

Эксперт

Эксперт Лайвлиба

30 сентября 2022 г. 21:32

464

2.5

Больше, больше фанфиков!

А тут у нас самый фанфиковый фанфик, отец, нет, мать! всех фанфиков на этой планете. (Ну, если не считать первых ветхозаветных апокрифов, конечно.) Типичный клинический случай: фанаты недовольны концовкой и переписывают будущее персонажей. А на самом деле они просто пережевывают все, что было в оригинале, в мельчайших деталях и розовых слюнях.

Что я недавно писала об особенностях фанфикавого стиля? Бесконечное смакование деталей и эмоций без существенных поворотов сюжета. Вот оно: Скарлетт и Эшли, Скарлетт и платьица, Скарлетт и бал, Скарлетт и Мамушка, Скарлетт и Тара, Скарлетт и осуждение света, Скарлетт и Ретт. Сюжет первой половины книги Александры Рипли невозможно пересказать. На всех 300 страницах всего пара сюжетных ходов: Скарлетт встречает мать Ретта, Скарлетт домогается Ретта. Остальное: эпизоды из первоисточника повторяются и пережёвываются.

Название честно говорит о содержании... "Унесенные ветром" были эпическим полотном (вернемся к первоначальному значению слова "эпос" - от объемное произведение героико-легендарного содержания, изображающее исторические или легендарные события, важные для народа), где показана панорама Гражданской войны, мир Юга, утопающий в роскоши, изменение сознания - новый эволюционный (точнее, революционный) поворот общества. А героиня Скарлетт была тем ярким примером, на котором можно было продемонстрировать изменения, появление нового человека. Может быть, даже слишком ярким, так как затмила собой эпоху в книге (а может, платьица действительно интереснее войны - и это нормально?).

Что у нас есть в фанфике? "Скарлетт" - этим все сказано. Внимание не на эпохе, не на изменении сознания. Не на появлении нового типа хозяйственного, прагматичного человека, не на уходе несостоятельных романтиков и мягкотелых мечтателей. Рипли откровенно заявляет, что отдает все свое внимание конкретной придуманной женщине. Всё вокруг женщины - декорации, кукольный домик и бумажные наряды (нарядов больше, но играем мы с куклой). Нате, фанаты. Наслаждайтесь. (Скукота невыразимая.)

На самом деле следует добавить немного объективности. Ну что действительно Александра Рипли могла предложить против такого грандиозного явления, как война между Югом и Севером?! Которая "успешно" закончилась в оригинальной книге. Не было больше такого события. И похожего не было. (Были другие войны, но - другие.)

Но вторая часть фанфика всё меняет и пробуждает хоть немного интерес. Поскольку ничего судьбоносного в Америке не происходит, автор меняет кукольный домик — Скарлетт уезжает в Ирландию. Появляется своеобразный исторический фон – Ирландия на пороге очередного восстания. Исторических событий не очень много, но это все равно добавляет книге живости. Как и в случае с войной между Югом и Севером, Скарлетт не участвует в истории напрямую. События обвивают ее, прокручиваясь плоским задником, фоном. Но фанфик наконец перерастает в самостоятельное продолжение. Помимо новых обстоятельств, появляются новые персонажи и новые сюжетные ходы (ну хоть немного новые).

Снова будут платья, будут кавалеры, борющиеся за сердце, деньги (или матку) Скарлетт, будет повторение возрождения экономики на новом месте и в новых условиях, будет шокирующий отказ от правил хорошего тона, даже не знаю, насколько правдоподобной (народная одежда, босиком... N.B. Физиологическое отклонение. Каждый раз, когда я читаю о счастливом босоножестве очередной нежной барышни, у меня начинают зудеть ноги. Я уверена, что романтику хождения босиком пишут исключительно обутые люди. Как-то в юности у меня развалились летние туфли и я пару кварталов по городу прошла босиком, так романтично и прикольно. Блин, это было очень, очень больно - если не между прополотыми бабушкиными грядками на даче или на идеальном пляжном просеянном песочке до прибоя, а километр-два, даже по газону, потому что асфальт просто буквально снимал кожу до крови. Стоптать туфельки под ирландские танцы, а потом целыми днями работать в поле босиком... это вообще нерационально - недаром же крестьяне во время работы носили лапти, чуни или сабо. Да что я... У нас фанфики, а не реализм).

Как и положено героине фанфиков, Скарлетт идеальна: она прекрасна, ей идет любое платье, у ее ног самые лучшие женихи в округе, она и бухгалтер, она и танцорка, и швея, и кухарка, и экономка, и детский психолог, и богиня-хранительница всей Ирландии. Вы читаете фанатскую версию, а это значит, что все сюжетные "ошибки" предыдущей будут исправлены, все раны залечены, все нужные куклы найдут свои свадебные платья.

Лучше бы Рипли написала простой женский роман, самостоятельный и неприхотливый. Но разве тогда он имел бы такие тиражи?.. Фанфик есть фанфик. Жуйте сами.
________________________________
________________________________

Больш, больш фанфікаў!

І вось перад намі самы фанфікавы фанфік, бацька, не – матка! – усіх фанфікаў. (Ну, калі не лічыць першыя старазапаветныя апокрыфы, вядома.) Тыповы клінічны выпадак: фанаты не задаволеныя канцоўкай і перапісваюць будучыню. А насамрэч папросту смакуюць усё тое самае, што было ў арыгінале, у найдрабнейшых дэталях і ружовых слінках.

Што я там нядаўна пісала пра асаблівасці стылю фанфіку? Бясконцае смакаванне дэталяў і эмоцый без істотных сюжэтных хадоў. Вось яно: Скарлет і Эшлі, Скарлет і сукенкі, Скарлет і баль, Скарлет і Мамухна, Скарлет і Тара, Скарлет і асуджэнне свету, Скарлет і Рэт. Сюжэт першай паловы кнігі Аляксандры Рыплі немагчыма пераказаць. Ёсць толькі пара сюжэтных хадоў на ўсе 300 старонак: Скарлет знаёміцца з маці Рэта, Скарлет дамагаецца Рэта. Астатняе: паўтараюцца і перажоўваюцца эпізоды кнігі-крыніцы.

Назва шчыра гаворыць пра змест... "Знесеныя ветрам" - гэта было эпічнае палатно (вернем пачатковае значэнне словам: эпічнае - ад эпас, аб'ёмны твор героіка-легендарнага зместу, што адлюстроўваюць важныя для народа гістарычныя падзеі), якое малявала знесены вайной свет, Поўдзень, патаналы ў раскошы, перамену свядомасці - новы эвалюцыйны (дакладней рэвалюцыйны) віток грамадства. А гераіня Скарлет была тым яскравым узорам, на якім можна было дэманстраваць перамены, узнікненне новага чалавека. Можа быць, занадта яскравым, раз зацьміла сабой у кнізе эпоху.

Што маем у фанфіку? "Скарлет" - гэтым усё сказана. Увага не на эпосе, не на змене свядомасці. Не на з'яўленні новага тыпу чалавека эканамічнага, прагматычнага, не на адыходзе няздатных да выжывання рамантыкаў і мяккацелых летуценнікаў. Рыплі шчыра абвяшчае, што аддае ўсю сваю ўвагу канкрэтнай жанчыне. Усё вакол жанчыны - дэкарацыі, перамена апранах папяровай лялькі (апранах болей, але гуляемся мы з лялькай). Наце, фаны. Насалоджвайцеся. (Нудоцце невымоўнае.)

Насамрэч трэба дадаць троху аб'ектыўнасці. Ну што насамрэч Аляксандра Рыплі магла прапанаваць супраць такой грандыёзнай з'явы, як вайны Поўдня і Поўначы?! Якая "паспяхова" скончылася ў кнізе-першакрыніцы. Роўнага такой падзеі не было. Не было аналагаў. (Былі іншыя войны, але - іншыя.)

А вось другая частка фанфіку мяняе ўсё і абуджае каліва цікавасці. Раз у Амерыцы нічога лёсавызначальнага ўжо не адбываецца, аўтарка змяняе лялечны домік - Скарлет едзе ў Ірландыю. З’яўляецца адметны гістарычны фон – Ірландыя на парозе чарговага паўстання. Гістарычных падзей не дужа багата, але ўсё ж гэта дадае жывасці кнізе. Як і ў вайне Поўдня і Поўначы, Скарлет не ўдзельнічае ў гісторыі наўпрост. Падзеі абвіваюцца вакол яе, пракручваюцца пляскатым заднікам, фонам. Але фанфік вырастае нарэшце ў працяг. Акрамя новых абставінаў з'яўляюцца новыя героі і новыя сюжэтныя хады (ну хоць троху новыя).

Зноў будуць сукеначкі, будуць кавалеры, што змагаюцца за сэрца, грошы (або яйкаклетку) Скарлет, будзе паўтор адбудовы гаспадаркі на новым месцы і ў новых умовах, будзе шакавальная адмова ад правілаў добрага тону, нават не ведаю наколькі праўдападобная (народная вопратка, басаногасць… N.B. Фізіялагічная адхіленне. Штораз як чытаю пра шчаслівы банасож чарговай пяшчотнай паненкі, у мяне пачынаюць свярбець ногі. Я пэўная, пра рамантыку хадзьбы басанож пішуць выключна абутыя людзі. Неяк у юнацтве ў мяне разваліліся летнія чаравічкі і я ішла па горадзе пару кварталаў басанож, уся такая рамантычная і прышпільная. Блін, гэта было вельмі, вельмі балюча – калі не дзеля забаўкі ў бабулі на лецішчы, не па ідэальным пляжным прасеяным пясочку да прыбою, а вымушана кіламетр-другі, нават па збочыне, таму што асфальт проста нажыва здзіраў скуру да крыві. Мне слаба верыцца, што можна стаптаць чаравічкі ў ірландскім рыле, а потым цэлы дзень адпрацаваць на полі басанож; зрэшты, гэта і непрактычна – насамрэч сяляне ў час працы нездарма насілі лапці, чуні або сабо. Але што гэта я… У нас фанфік, а не рэалізм).

Як і належыць гераіні фанфікаў, Скарлет ідэальная: яна прыўкрасная, ёй пасуюць любыя сукні, да ног яе падаюць найлепшыя жаніхі ваколіцаў, яна бухгалтарка, яна танцорка, і швачка, і кухарка, і стайніца, і дзіцячы псіхолаг, і багіня-апякунка ўсяе Ірландыі. Ну, і наўрад ці будзе спойлерам. Вы ж чытаеце фанацкую версію, а значыць, усе памылкі будуць выпраўленыя, усе раны залечаныя, усе патрэбныя лялькі знойдуць свае вясельныя сукні.

Быў бы гэта проста жаночы раман, самастойны і непатрабавальны, якой фактычна і атрымалася другая частка, і заўваг было б меней. Але фанфік ёсць фанфік. Жуйце самі.