Вручение 2014 г.

Страна: Италия Место проведения: город Флоренция Дата проведения: 2014 г.

Премия Грегора фон Реццори

Лауреат
Maylis de Kerangal 3.9
From one of the most exciting novelists writing in France today comes this literary saga of a dozen men and women – engineers, designers, machinery operators, cable riggers – all employees of the international consortium charged with building a bridge somewhere in a mythical and fantastic California.

Told on a sweeping scale reminiscent of classic American adventure films, this Médicis Prize–winning novel chronicles the lives of these workers, who represent a microcosm of not just mythic California, but of humanity as a whole. Their collective effort to complete the megaproject recounts one of the oldest of human dramas, to domesticate – and to radically transform – our world through built form, with all the dramatic tension it brings: a threatened strike, an environmental dispute, sabotage, accidents, career moves, and love affairs … Here generations and social classes cease to exist, and everyone and everything converges toward the bridge as metaphor, a cross-cultural impression of America today.

Kerangal’s writing has been widely praised for its scope, originality, and use of language. The style of her prose is rich and innovative, playing with different registers (from the most highly literary to the most colloquial slang), taking risks and inventing words, and playing with speed and tension through grammatical ellipsis and elision. She employs a huge vocabulary and, most strikingly, brings together words not often combined to evoke startling comparisons. Not since Vikram Seth’s Golden Gate has such a great Californian novel been told.
Дэйв Эггерс 3.4
В саудовской пустыне, посреди затяжного долгостроя, Алан Клей, не самый удачливый бизнесмен, ждет у Красного моря погоды. И короля – чтобы показать ему презентацию передовой голографической технологии и подписать выгодный контракт. Но король все не едет и не едет. Алан терпелив не меньше, чем бездушная голограмма для короля, и в ожидании пытается постичь мир, в котором живет и который так изменился. Здесь больше не имеет значения – только дешевизна. Здесь больше не важны дружба, и доброта, и гордость – только комфорт. В этом мире ты живешь недоуменным туристом – как в экзотической стране, где алкоголь запрещен, но все пьют по-черному; где адюльтер карается смертью, но ты ездишь на свидания и твоя партнерша прикидывается мужчиной; где ты, может, и хотел бы помочь, но от тебя ждут подвоха; где всякий твой промах встречают почти удовлетворенно. Где удача вечно дразнит тебя обещаниями, но в руки никак не дается. Это мир, в котором больше нет шансов – потому что всегда найдутся моложе, успешнее, напористей. А ты стареешь и давно стал избыточен, но ты продолжаешь жить, а значит, надеешься.

Дэйв Эггерс получил Пулитцеровскую премию за свой роман "Душераздирающее творение ошеломляющего гения" и буквально ворвался в первый ряд современных писателей. Его называют наследником Д. Сэлинджера, и каждый его роман – поистине событие и для литературы, и для настоящего читателя.
Леопольдо Брисуэла 0.0
Una madrugada de 2010, el escritor Leonardo Bazán es testigo involuntario del asalto a una casa vecina. No es un robo usual: lo lleva a cabo una banda organizada, con una logística sofisticada, y hasta un patrullero de la Policía Científica. Pero lo que más perturba a Bazán es el recuerdo de una experiencia similar —de la que también fue testigo junto a sus padres— ocurrida en esa misma casa en 1976, a poco de iniciada la dictadura militar en la Argentina. El trauma de aquella noche pareció caer en el olvido; pero ahora Bazán siente que debe escribir para entender y salvarse. ¿Cómo actuaron exactamente él y sus padres y cómo juzgar hoy esas reacciones? ¿Cómo es posible que una estructura criminal, montada décadas atrás, todavía exista y que la gente siga reaccionando de la misma manera, con el mismo miedo?

Narrada como el cuaderno de notas de un detective que, pista tras pista, se indaga a sí mismo y se expone al crimen organizado, Una misma noche es una novela de suspense que explora el rol de los ciudadanos enfrentados a las formas más brutales y secretas del poder. Y reflexiona sobre la intolerable conciencia de nuestra propia cobardía. Un texto a un tiempo íntimo y político, confesional, potente, misterioso, destinado a perdurar.
Георги Господинов 3.5
Аз сме. Едно момче говори - от подземния лабиринт на Минотавъра, от мазе в края на Войната, от приземна квартира през през 70-те и 80-те, от старо бомбоубежище утре.
Роман за емпатията и нейното чезнене, за световната есен, за минотаврите, заключени в нас, за възвишеното, което може да е навсякъде, за елементарните частици на тъгата и вечното време на детството, което ни предстои. Роман с преплитащи се коридори, отклонения и стаи, който смесва минало и настояще, мит и документ. Събира истории и животни от всеки род, прави капсули на нетрайното заради онзи, който има да идва – постапокалиптичен читател, бог или охлюв.
Ако "Естествен роман" беше "машина за истории" (Le Courrier), то във "Физика на тъгата" машината е пусната на пълни обороти.

Георги Господинов (1968) е автор на книги с поезия, проза, пиеси, трагикомикс и др. Неговият "Естествен роман" е публикуван на 19 езика, сред които английски, немски, френски, испански. Получава отзиви в "Ню Йоркър", "Гардиан", "Таймс", "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг". Книгата му с разкази "И други истории" е преведена на 8 езика, американското ѝ издание е в номинациите на най-голямата международна награда в жанра "Франк О'Конър". Участва в антологията "Best European Fiction 2010", публикувана в САЩ.
C
Том Маккарти 3.0
C follows the short, intense life of Serge Carrefax, a man who - as his name suggests - surges into the electric modernity of the early twentieth century, transfixed by the technologies that will obliterate him. Born to the sound of one of the very earliest experimental wireless stations, Serge finds himself steeped in a weird world of transmissions, whose very air seems filled with cryptic and poetic signals of all kinds. What follows is a stunning tour de force in which the eerily idyllic settings of pre-war Europe give way to the exhilarating flight-paths of the frontline aeroplane radio operator, then the prison camps of Germany, the drug-fuelled London of the roaring twenties and, finally, the ancient tombs of Egypt. Shortlisted for the Man Booker Prize.