Вручение 28 апреля 2014 г.

Премия присуждена за книги, опубликованные в 2013 году.

Страна: США Дата проведения: 28 апреля 2014 г.

Проза

Лауреат
Laszlo Krasznahorkai 0.0
The latest novel from “the contemporary Hungarian master of the apocalypse” (Susan Sontag)
Seiobo — a Japanese goddess — has a peach tree in her garden that blossoms once every three thousand years: its fruit brings immortality. In Seiobo There Below, we see her returning again and again to mortal realms, searching for a glimpse of perfection. Beauty, in Krasznahorkai’s new novel, reflects, however fleetingly, the sacred — even if we are mostly unable to bear it. Seiobo shows us an ancient Buddha being restored; Perugino managing his workshop; a Japanese Noh actor rehearsing; a fanatic of Baroque music lecturing a handful of old villagers; tourists intruding into the rituals of Japan’s most sacred shrine; a heron hunting.… Over these scenes and more — structured by the Fibonacci sequence — Seiobo hovers, watching it all.
Элена Ферранте 4.5
Вторая часть "Неаполитанского квартета", "История нового имени", продолжение истории Лену Греко и Лилы Черулло. Подруги взрослеют, их жизненные пути неумолимо расходятся. Они по-прежнему стремятся вырваться из убогости и нищеты неаполитанских окраин, но каждая выбирает свою дорогу. Импульсивная Лила становится синьорой Карраччи; богатство и новое имя заставляют ее отречься от той, кем она была когда-то, оставить в прошлом девочку с незаурядным умом, подававшую большие надежды. Лену продолжает учиться, мучительно доказывая самой себе, что может добиться успеха даже без своей гениальной подруги.

Душные задворки Неаполя, блестящая на солнце Искья, университетская Пиза — в разных декорациях жизнь еще не раз испытает дружбу Лилы и Лену на прочность, а они будут снова и снова убеждаться, что нить, связавшую их в детстве, не в силах разорвать ни одна из них.
Ян Якоб Слауэрхоф 3.7
От переводчика

Впервые я по-настоящему открыла для себя Яна Якоба Слауэрхофа (1898—1936) несколько лет назад. Слауэрхоф – поэт, писатель, судовой врач – по праву считается одним из ярчайших представителей нидерландской литературы первой трети прошлого столетия. Я много раз приступала к чтению его прозы, но всякий раз меня отпугивала ее сложность. Да, проза его нелегка, она изобилует архаизмами, непростыми оборотами; порой писатель использует слова, которых попросту нет в словаре. И, видимо, именно это обстоятельство делает ее столь очаровательной и незабываемой.

Но однажды я взяла в руки книгу – и была ошеломлена: это не просто хорошо, это фантастически прекрасно! «Запретный край», действие которого происходит в Португалии времен величайшего поэта Луиса Камоэнса, в старом Китае тех же времен и в Китае 20-х годов прошлого столетия, написан столь сочно, столь пряно, что от книги невозможно было оторваться. И вот книга состоялась, и продолжение этой книги: «Жизнь на земле». Писатель планировал создать трилогию, но не успел. «Последнее явление Камоэнса» литературоведы считают вставной главой или же послесловием к роману «Запретный край».

Камоэнсом Слауэрхоф был одержим; образ этого средневекового поэта неоднократно встречается в его лирике и прозе. Дух Камоэнса возникает и в романе «Жизнь на земле». Главный герой этой книги, судовой телеграфист Кэмерон – здесь он обретает конкретное имя – настолько тесно ассоциирует себя с ним, что порой перевоплощается в него. Книги написаны в манере мистического реализма, изобилуют описаниями опасных приключений Камоэнса и Кэмерона в Китае. Романы, безусловно, не могут претендовать на абсолютную правду: Слауэрхоф, великий фантазер, весьма вольно обращался с историей и географией. Истинные факты порой не соответствуют датам или вставлены для красного словца, некоторых местностей просто не существует в природе. Но ведь это, в конце концов, мистический реализм, а не строгое научное исследование.

Читатель, который заинтересуется конкретными биографическими данными автора, сможет легко отыскать их в Википедии. Нужно заметить, что в этом источнике «Запретный край» фигурирует под названием «Запретное королевство», что кажется мне не совсем верным: ведь в романе речь идет не только о Португалии, которая действительно была королевством, но и о Китае, который королевством не был. Китай был империей. И обе эти территории были запретными для Камоэнса. Запретной областью является для него также и его возлюбленная, Диана, предназначенная в жены португальскому инфанту.

Я уверена, что читатель и ценитель настоящей литературы получит большое наслаждение от этих книг.
Карл Уве Кнаусгор 4.3
«Любовь» – вторая книга шеститомного автобиографического цикла «Моя борьба» классика современной норвежской литературы. Карл Уве оставляет жену и перебирается из Норвегии в Швецию, где знакомится с Линдой. С бесконечной нежностью и порой шокирующей откровенностью он рассказывает об их страстном романе с бесчисленными ссорами и примирениями. Вскоре на свет появляется их старшая дочь, следом – еще дочь и сын. Начинаются изматывающие будни отца троих детей. Многое раздражает героя: и гонор собратьев по перу, и конформизм как норма жизни в чужой для него стране. Тем не менее именно здесь к нему возвращается вдохновение. Не без труда вырываясь хоть на пару часов в день из семейной рутины, он отдается творчеству – своей главной борьбе.
Minae Mizumura 5.0
A remaking of Emily Brontë’s Wuthering Heights set in postwar Japan

A True Novel begins in New York in the 1960s, where we meet Taro, a relentlessly ambitious Japanese immigrant trying to make his fortune. Flashbacks and multilayered stories reveal his life: an impoverished upbringing as an orphan, his eventual rise to wealth and success—despite racial and class prejudice—and an obsession with a girl from an affluent family that has haunted him all his life. A True Novel then widens into an examination of Japan’s westernization and the emergence of a middle class.

The winner of Japan’s prestigious Yomiuri Literature Prize, Mizumura has written a beautiful novel, with love at its core, that reveals, above all, the power of storytelling.
Rodrigo Rey Rosa 0.0
In the vein of the writings of Paul Bowles, Paul Theroux, and V. S. Naipaul, The African Shore marks a major new installment in the genre of dystopic travel fiction. Rodrigo Rey Rosa, prominent in today's Guatemalan literary world and an author of growing international reputation, presents a tale of alienation, misrecognition and intrigue set in and around Tangier. He weaves a double narrative involving a Colombian tourist pleasurably stranded in Morocco and a young shepherd who dreams of migrating to Spain and of "riches to come". At the centre of their tale is an owl both treasured and coveted. The author addresses the anxiety, distrust and potential for violence that characterize the border of all borders: the strait that divides Africa and Europe, where the waters of the Mediterranean and the Atlantic meet. His often-remarked prose style, at once rich and spare, endows his work with remarkable elegance. Rey Rosa generates a powerful reality within his imagined world, and he maintains a narrative tension to the haunting conclusion, raising small and large questions that linger in the reader's mind long after the final page.
Mahi Binebine 0.0
On the outskirts of Casablanca, next to the dump, is the shantytown of Sidi Moumen, where Yachine and his ten brothers grew up, in the aimless chaos of drugs, violence, unemployment, and despair. The barefoot boys started their own football team-the Stars of Sidi Moumen. They played amongst the rocks, detritus, and buried skeletons of the dump but they dreamed of becoming the best football players of all time. From the grave, Yachine remembers the ugliness but also recalls his fond memories of childhood: "I'm not ashamed to tell you I was sometimes happy in that hideous squalor, on the filth of that accursed cesspit, yes, I was happy in Sidi Moumen, my home. ." Then their dreams changed. Yachine's older brother Hamid started growing a beard and attending religious meetings with Sheikh Abou Zoubeir. Week after week, the sheikh beguiled the Stars of Sidi Moumen into believing that there was a better world in the afterlife, where their faith in Allah would be rewarded. They needed only to choose between dying gloriously and together, or living disgracefully and alone. For Yachine and his brother, the choice was clear.
Мирча Кэртэреску 0.0
Part visceral dream-memoir, part fictive journey through a hallucinatory Bucharest, Mircea Cărtărescu's BLINDING was one of the most widely heralded literary sensations in contemporary Romania, and a bestseller from the day of its release. Riddled with hidden passageways, mesmerizing tapestries, and whispering butterflies, BLINDING takes us on a mystical trip into the protagonist’s childhood, his memories of hospitalization as a teenager, the prehistory of his family, a traveling circus, secret police, zombie armies, American fighter pilots, the jazz underworld of New Orleans, and the installation of the Communist regime. This kaleidoscopic world is both eerily familiar and profoundly new. Readers of BLINDING will emerge from its strange pilgrimage shaken, and entirely transformed.
Arnon Grunberg 4.1
Jörgen Hofmeester once had it all: a beautiful wife, a nice house in an upper-class neighbourhood in Amsterdam, a respectable job as an editor, two lovely daughters named Ibi and Tirza, and a large amount of money in a Swiss bank account. But during the preparations for Tirza's graduation party, we come to know what he has lost. His wife has left him; Ibi is starting a bed and breakfast in France, an idea which he opposed; the director of the publishing house has fired him; and his savings have vanished in the wake of 9/11. Tirza's new boyfriend then causes even more trouble.
Ahmad Faris Al-Shidyaq 0.0
Leg Over Leg is the semi-autobiographical account of Ahmad Faris al-Shidyaq, a pivotal figure in the intellectual and literary history of the modern Arab world. His adventures and misadventures provided him with opportunities for wide-ranging digressions on the intellectual and social issues of his time, including the ignorance and corruption of the Lebanese religious and secular establishments, women's rights, the manners and customs of Europeans and Middle Easterners, and the differences between European and Arabic literature. In Leg Over Leg, al-Shidyaq also celebrates the beauty of the Arabic language. Akin to Sterne and Rabelais in his satirical outlook and technical inventiveness, al-Shidyaq produced in Leg Over Leg an unprecedented sui generis work. It was initially widely condemned for its attacks on authority, its skepticism, and its "obscenity," and later editions were often abridged. This is the very first English translation of the work and reproduces the original edition, published under the author's supervision in 1855.

Поэзия

Лауреат
Elisa Biagini 0.0
The Guest in the Wood offers selections from L'ospite / The Guest (2004) and Nel Bosco / Into the Wood (2007). Cryptic, searching, probing, these are innovative poems of the mysteries of the body, of everyday life, of mortality. In the preface, Angelina Oberdan compares Biagini s concise diction to Emily Dickinson, her lines to Kay Ryan, her terseness to Ellen Bryant Voight. Oberdan writes that in her intense interaction with contemporary American poets, many of whom she has translated into Italian, Biagini "started to feel the responsibility to write about the taboo or what makes us uncomfortable." Bilingual Italian/English.
Roberto Bolaño 0.0
Perhaps surprisingly to some of his fiction fans, Roberto Bolaño touted poetry as the superior art form. When asked, 'What makes you believe you're a better poet than a novelist?' Bolaño replied, 'The poetry makes me blush less'.

In 1993, fearing for his health, Bolaño began collecting the poetry he had written since his arrival in Spain in 1977. This bilingual edition of The Unknown University represents the author's definitive work in his preferred medium.

With poems written in prose, stories in verse, and flashes of writing that can hardly be categorized, The Unknown University is a showcase of Bolaño's gift for freely crossing genres. It confirms once again the undeniable genius of this giant of Latin American literature.
Николь Броссар 0.0
"White Piano holds an acute sense of what poetry is, its danger. . . . Brossard knows well that 'life is only good for living' and that living is incarnated in the material of language, that sounds, those carriers of sense, can propel it in front of the world."—Le Devoir Between the verbs quivering and streaming, White Piano unfolds its variations like musical scores. Pronouns and persons, poetry and prose: White Piano, superbly translated from the French, narrates a constellation of questions and offers a «language that cultivates its own craters of fire and savoir-vie.» Nicole Brossard is one of North America's foremost practitioners of innovative writing.