Вручение 4 февраля 2021 г.

Церемония онлайн.

Страна: США Место проведения: г. Вашингтон, округ Колумбия Дата проведения: 4 февраля 2021 г.

Художественная книга

Лауреат
Джеймс Макбрайд 4.0
В сентябре 1969 года неуклюжий, капризный, старый церковный дьякон по прозвищу Спортивный Пиджак, вваливается во двор жилого комплекса в Южном Бруклине, вытаскивает из кармана пистолет 38-го калибра и на глазах у всех стреляет в упор в местного наркоторговца Динса Клеменса. Когда-то Клеменс был подающим надежды питчером в бейсбольной команде, которую тренировал Пиджак. Все гадают, почему Пиджак подстрелил наркоторговца.

Распутывая историю, автор рассказывает обо всех, кто имеет к ней отношение: Клеменсе, свидетелях афроамериканцах и латиноамериканцах, белых соседях, местных полицейских, членах баптистской церкви, где Пиджак был дьяконом, итальянских гангстерах и самом Пиджаке. По мере того как повествование углубляется, становится ясно, что жизни персонажей, оказавшихся в бурном водовороте Нью-Йорка 1960-х годов, пересекаются неожиданным образом. Когда правда все же всплывает, Макбрайд показывает нам, что не все секреты нужно скрывать, что лучший способ вырасти — это встретить перемены без страха, и что семена любви лежат в надежде и сострадании.

Входит в десятку лучших романов 2020 года по версиям New York Times, Goodreads, Entertainment Weekly и TIME Magazine, номинант премии «Киркус» 2020 года. Одна из любимых книг года Барака Обамы и рекомендация книжного клуба Опры Уинфри.

Компания Sister Pictures, стоящая за производством «Чернобыля», приступает к разработке нового сериала — телеадаптации романа «Deacon King Kong». Сценарий к проекту напишет автор оригинального произведения, лауреат премии National Book Awards Джеймс МакБрайд.
Мегха Маджумдар 4.0
Захватывающий дебютный роман о трех героях, живущих в современной Индии, которые преследуют разные цели: подняться до среднего класса, примкнуть к политической власти, добиться славы в кино — и обнаруживают, что их жизни напрямую зависят от недавнего происшествия.

Дживан, мусульманская школьница из трущоб, из-за неосторожного комментария в социальной сети обвиняется в совершении теракта в поезде. Физрук из ее школы может выступить свидетелем на суде и спасти девочку от гибели, но перед ним встает сложный выбор: собственная карьера на политическом поприще или оправдание невиновного. Хиджра Лавли, представительница касты неприкасаемых, обучалась у Дживан английскому языку, и у нее есть для нее алиби, которое поставит точку в этом деле. Но тогда Лавли должна поставить на кон все, чего успела добиться.
Аяд Ахтар 4.4
Айяд Ахтар — сын пакистанских мигрантов, родившийся в США. Он, его отец, а также их многочисленные родственники и знакомые учились, работали, заводили друзей, строили планы и вполне чувствовали себя американцами, но в одно несчастное сентябрьское утро все рухнуло.

Это история о них: о тех, кто уехал, кто принял христианство, и тех, кто остался самоотверженно бороться со стереотипами.

Публицистика

Лауреат
Ребекка Гиггз 0.0
When writer Rebecca Giggs encountered a humpback whale stranded on her local beachfront in Australia, she began to wonder how the lives of whales shed light on the condition of our seas. Fathoms: The World in the Whale blends natural history, philosophy, and science to explore: How do whales experience ecological change? Will our connection to these storied animals be transformed by technology? What can observing whales teach us about the complexity, splendour, and fragility of life? In Fathoms, we learn about whales so rare they have never been named, whale songs that sweep across hemispheres in annual waves of popularity, and whales that have modified the chemical composition of our planet’s atmosphere. We travel to Japan to board the ships that hunt whales and delve into the deepest seas to discover the plastic pollution now pervading the whale’s undersea environment.

In the spirit of Rachel Carson and Rebecca Solnit, Giggs gives us a vivid exploration of the natural world even as she addresses what it means to write about nature at a time of environmental crisis.
Клаудия Рэнкин 0.0
Claudia Rankine’s Citizen changed the conversation―Just Us urges all of us into it

As everyday white supremacy becomes increasingly vocalized with no clear answers at hand, how best might we approach one another? Claudia Rankine, without telling us what to do, urges us to begin the discussions that might open pathways through this divisive and stuck moment in American history.

Just Us is an invitation to discover what it takes to stay in the room together, even and especially in breaching the silence, guilt, and violence that follow direct addresses of whiteness. Rankine’s questions disrupt the false comfort of our culture’s liminal and private spaces―the airport, the theater, the dinner party, the voting booth―where neutrality and politeness live on the surface of differing commitments, beliefs, and prejudices as our public and private lives intersect.

This brilliant arrangement of essays, poems, and images includes the voices and rebuttals of others: white men in first class responding to, and with, their white male privilege; a friend’s explanation of her infuriating behavior at a play; and women confronting the political currency of dying their hair blond, all running alongside fact-checked notes and commentary that complements Rankine’s own text, complicating notions of authority and who gets the last word.

Sometimes wry, often vulnerable, and always prescient, Just Us is Rankine’s most intimate work, less interested in being right than in being true, being together.
Наташа Третевей 5.0
A chillingly personal and exquisitely wrought memoir of a daughter reckoning with the brutal murder of her mother at the hands of her former stepfather, and the moving, intimate story of a poet coming into her own in the wake of a tragedy

At age nineteen, Natasha Trethewey had her world turned upside down when her former stepfather shot and killed her mother. Grieving and still new to adulthood, she confronted the twin pulls of life and death in the aftermath of unimaginable trauma and now explores the way this experience lastingly shaped the artist she became.

With penetrating insight and a searing voice that moves from the wrenching to the elegiac, Pulitzer Prize–winning poet Natasha Trethewey explores this profound experience of pain, loss, and grief as an entry point into understanding the tragic course of her mother’s life and the way her own life has been shaped by a legacy of fierce love and resilience. Moving through her mother’s history in the deeply segregated South and through her own girlhood as a “child of miscegenation” in Mississippi, Trethewey plumbs her sense of dislocation and displacement in the lead-up to the harrowing crime that took place on Memorial Drive in Atlanta in 1985.

Memorial Drive is a compelling and searching look at a shared human experience of sudden loss and absence but also a piercing glimpse at the enduring ripple effects of white racism and domestic abuse. Animated by unforgettable prose and inflected by a poet’s attention to language, this is a luminous, urgent, and visceral memoir from one of our most important contemporary writers and thinkers.