Вручение 2013 г.

Страна: Великобритания Место проведения: Ковентри,Англия, Великобритания Дата проведения: 2013 г.

Премия Уорика за литературную деятельность

Лауреат
Элис Освальд 4.0
In this daring new work, the poet Alice Oswald strips away the narrative of the Iliad—the anger of Achilles, the story of Helen—in favor of attending to its atmospheres: the extended similes that bring so much of the natural order into the poem and the corresponding litany of the war-dead, most of whom are little more than names but each of whom lives and dies unforgettably and unforgotten in the copious retrospect of Homer’s glance. The resulting poem is a war memorial and a profoundly responsive work that gives new voice to Homer’s level-voiced version of the world. Through a mix of narrative and musical repetition, the sequence becomes a meditation on the loss of human life.
Этгар Керет 3.6
Один человек слишком много лжет и однажды попадает в пространство, где обитают его выдумки. Другой человек всегда живет с закрытыми глазами, потому что так удобнее фантазировать. А третий пережил кому и теперь скучает по тому, что в ней увидел. А четвертому непременно надо поехать в детский сад на большом синем автобусе. А пятый — к примеру, Бог в инвалидной коляске. А шестой загадал золотой рыбке два желания из трех и все откладывает третье на потом. Мир Этгара Керета — абсурд и реальность, трагизм и комизм, чистая эмоция и чрезмерная рефлексия; иными словами, нормальная жизнь. Иногда к автору в дом заявляются разные люди и требуют, чтобы автор сочинил рассказ, сию же минуту. Потому что о такой жизни просто необходимо рассказывать. Новый сборник рассказов Этгара Керета – этой сборник коротких шедевров о повседневности, о самых обыденных вещах, которые прячут в себе невероятную сложность, тоску, радость, веселье, опасность и просто жизнь. Мертвые и живые, молчаливые дети и разговорчивые животные, сны и реальность – и все это с легким абсурдом, юмором, печалью и состраданием.
Джим Аль-Халили 3.0
For over 700 years, the international language of science was Arabic. In "Pathfinders", Jim Al-Khalili celebrates the forgotten, inspiring pioneers who helped shape our understanding of the world during the golden age of Arabic science, including Iraqi physicist Ibn al-Haytham, who practised the modern scientific method over half a century before Bacon; al-Khwarizmi, the greatest mathematician of the medieval world; and, Abu Rayhan al-Biruni, a Persian polymath to rival Leonardo da Vinci.
Эми Эспесет 0.0
Ruth and her cousin Naomi live in rural Wisconsin, part of an isolated religious community. The girls’ lives are ruled by the rhythms of nature — the harsh winters, the hunting seasons, the harvesting of crops — and by their families’ beliefs. Beneath the surface of this closed, frozen world, hidden dangers lurk.

Then Ruth learns that Naomi harbours a terrible secret. She searches for solace in the mysteries of the natural world: broken fawns, migrating birds, and the strange fish deep beneath the ice. Can the girls’ prayers for deliverance be answered?

Sufficient Grace is a story of lost innocence and the unfailing bond between two young women. It is at once devastating and beautiful, and ultimately transcendent.
Cordelia Fine 4.3
It’s the twenty-first century, and although we tried to rear unisex children―boys who play with dolls and girls who like trucks―we failed. Even though the glass ceiling is cracked, most women stay comfortably beneath it. And everywhere we hear about vitally important “hardwired” differences between male and female brains. The neuroscience that we read about in magazines, newspaper articles, books, and sometimes even scientific journals increasingly tells a tale of two brains, and the result is more often than not a validation of the status quo. Women, it seems, are just too intuitive for math; men too focused for housework.

Drawing on the latest research in neuroscience and psychology, Cordelia Fine debunks the myth of hardwired differences between men’s and women’s brains, unraveling the evidence behind such claims as men’s brains aren’t wired for empathy and women’s brains aren’t made to fix cars. She then goes one step further, offering a very different explanation of the dissimilarities between men’s and women’s behavior. Instead of a “male brain” and a “female brain,” Fine gives us a glimpse of plastic, mutable minds that are continuously influenced by cultural assumptions about gender.

Passionately argued and unfailingly astute, Delusions of Gender provides us with a much-needed corrective to the belief that men’s and women’s brains are intrinsically different―a belief that, as Fine shows with insight and humor, all too often works to the detriment of ourselves and our society.
Robert Macfarlane 4.8
In The Old Ways Robert Macfarlane sets off from his Cambridge home to follow the ancient tracks, holloways, drove-roads and sea paths that form part of a vast network of routes criss-crossing the British landscape and its waters, and connecting them to the continents beyond. The result is an immersive, enthralling exploration of the ghosts and voices that haunt old paths, of the stories our tracks keep and tell, of pilgrimage and ritual, and of songlines and their singers. Above all this is a book about people and place: about walking as a reconnoitre inwards, and the subtle ways in which we are shaped by the landscapes through which we move.

Told in Macfarlane's distinctive and celebrated voice, the book folds together natural history, cartography, geology, archaeology and literature. His tracks take him from the chalk downs of England to the bird-islands of the Scottish northwest, and from the disputed territories of Palestine to the sacred landscapes of Spain and the Himalayas. Along the way he walks stride for stride with a 5000-year-old man near Liverpool, follows the 'deadliest path in Britain', sails an open boat out into the Atlantic at night, and crosses paths with walkers of many kinds - wanderers, wayfarers, pilgrims, guides, shamans, poets, trespassers and devouts.

He discovers that paths offer not just means of traversing space, but also of feeling, knowing and thinking. The old ways lead us unexpectedly to the new, and the voyage out is always a voyage inwards.
Джулиан Барнс 3.7
Джулиан Барнс — пожалуй, самый яркий и оригинальный прозаик современной Британии. А его роман «Предчувствие конца» получил Букеровскую премию — одну из наиболее престижных литературных наград в мире. Возможно, основной талант Барнса — умение легко и естественно играть в своих произведениях стилями и направлениями. Тонкая стилизация и едкая ирония, утонченный ли ризм и доходящий до цинизма сарказм, агрессивная жесткость и веселое озорство — Барнсу подвластно все это и многое другое.

В класс элитной школы, где учатся Тони Уэбстер и его друзья Колин и Алекс, приходит новенький — Адриан Финн. Неразлучная троица быстро становится четверкой, но Адриан держится наособицу: «Мы вечно прикалывались и очень редко говорили всерьез. А наш новый одноклассник вечно говорил всерьез и очень редко прикалывался». После школы четверо клянутся в вечной дружбе — и надолго расходятся в разные стороны; виной тому романтические переживания и взрослые заботы, неожиданная трагедия и желание поскорее выбросить ее из головы... И вот постаревший на сорок лет Тони получает неожиданное письмо от адвоката и, начиная раскручивать хитросплетенный клубок причин и следствий, понимает, что прошлое, казавшееся таким простым и ясным, таит немало шокирующих сюрпризов...
Джонатан Франзен 4.2
Герои “Свободы” Патти и Уолтер демократичны, образованны, заботятся об окружающей среде и лишены предрассудков; у них идеальная семья. Но благие намерения не спасают их от потрясений, которыми чреваты отношения свободных людей в семье и в обществе. Герои романа принадлежат к поколению, ставшему свидетелем 11 сентября, вторжения в Ирак, разрастания трансанциональных корпораций и финансового кризиса 2008 года. В романе, укрепившем его славу главного американского прозаика, Джонатан Франзен говорит о недостижимости истинной свободы и о том, как часто мы жертвуем самым главным ради ее призрака.
Амитав Гош 4.2
В сентябре 1838 года в Индийском океане шхуна “Ибис”, перевозившая заключенных и наемных рабочих из Калькутты на Маврикий, попала в самый центр мощного шторма. Роман следует за судьбами людей, угодивших в бурю — не только природную, но и историческую. Некоторых из них шторм и судьба забросили в китайский Кантон, где сосредоточена торговля с иностранцами. Несмотря на усилия китайского императора остановить торговлю опиума, корабли европейцев, курсирующие между Индией и Китаем, по-прежнему доставляют зелье. Центральные фигуры во второй книге трилогии — богатый опиумный торговец-парс из Бомбея; бывший индийский раджа, ставший писарем в торговой миссии; юная француженка-сирота и пестрая компания, объединившаяся в погоне за романтикой и богатством. Каждый из них пытается справиться со своими потерями, а некоторые — и с обрушившейся на них свободой.
Томас Кенилли 3.9
Впервые на русском языке — книга от создателя знаменитого «Списка Шиндлера», в которой блестяще соединились семейная история и исторический роман, рассказ о людях, о войне и людях на войне.

Салли и Наоми — сестры, но они никогда не были особенно близки. События, связанные со смертью их матери, увеличили пропасть между ними, но в то же время связали их узами, которые сильнее любви и привязанности — чувством общей вины и необходимостью хранить общую страшную тайну.

Сестры добровольно отправляются на фронт — в разгаре Первая мировая. Ужасы войны становятся испытанием, через которое им предстоит пройти вместе. Сблизит ли это их или разведет окончательно?