Вручение апрель 2022 г.

Страна: Великобритания Дата проведения: апрель 2022 г.

Литературная премия Европейского банка реконструкции и развития

Лауреат
Сергей Жадан 4.4
…Однажды, проснувшись, ты видишь за окном огонь. Ты его не разжигал. Но тушить придётся тебе…

…Январь 2015 года. Донбасс. Паша, учитель одной из школ, наблюдает, как линия фронта неуклонно приближается к его дому. Случается так, что он вынужден эту линию пересечь. Чтобы потом вернуться назад. И для этого ему как минимум нужно определиться, на чьей стороне его дом…
Auguste Corteau 0.0
In this acclaimed Greek novel, Auguste Corteau imagines
his own mother’s inner life, observing with wit and earthy
humour the saga of her extended family’s ups and downs in
the city of Thessaloniki over three generations.
Саша Филипенко 4.4
Свой читатель появился у Саши Филипенко сразу — после успеха «Бывшего сына» и двух следующих романов. «Травля», еще до выхода книгой опубликованная «Знаменем», по данным электронного портала «Журнальный зал», стала в 2016 году самым популярным текстом всех российских «толстых» литературных журналов. Значит, свой читатель понимает, чего ему ожидать и от «Красного Креста». Он не обманется: есть в романе и шокирующая, на грани правдоподобия, история молодого героя; и сжатый, как пружина, сюжет; и кинематографический стык времен; и парадоксальная развязка. Но есть и новость: всю эту фирменную Сашину «беллетристику» напрочь перешибает добытый им и введенный в роман документальный ряд — история контактов Наркомата иностранных дел СССР и Международного Красного Креста в годы войны.
Людмила Улицкая 3.9
Неожиданно актуальный сценарий от Людмилы Улицкой!

«Предполагается, что если ружье в первом акте висит на стене, то в последнем оно должно выстрелить. Многие годы я писала разные тексты и… не публиковала.

И вдруг оказалось, ружье-то стреляет. И не холостыми патронами. Cценарий «Чума», сочиненный очень давно, оказался неожиданно актуальным. Лучше бы этого не было! Но это так…»

Людмила Улицкая
Maciek Bielawski 0.0
Druga książka Maćka Bielawskiego, autora, który dotąd publikował między innymi w magazynie „Ha!art” oraz „Wysokich Obcasach” (wyróżnienie w konkursie na opowiadanie Moja droga). Bielawski zadebiutował dobrze przyjętymi przez krytykę Twardymi parapetami (2016), jest też laureatem nagrody głównej w konkursie na najlepsze opowiadanie organizowane przez Międzynarodowy Festiwal Opowiadania. W mijającym roku nagrodzony tekst – Koziołek – (który również wejdzie do przygotowywanego zbioru) trafił na sceniczne deski w reżyserii Marty Streker, dramaturgię inscenizacji przygotowała Agnieszka Wolny-Hamkało.


W prozie Bielawskiego stykamy się ze światem widzianym w mikroskali, z czułością i empatią, która pozwala narratorowi pokazać bohaterów bez wszechobecnego dydaktyzmu czy błyskawicznej, i w związku z tym często niesprawiedliwej, oceny. Bielawski jest uważnym słuchaczem, który wiedzie czytelnika w zupełnie inną stronę, niż się spodziewamy. Z premedytacją wycisza dramaty, a poprzez dobór tematyki: codzienność, prowincjonalność - niejako zachęca do pozostawania na uboczu.
Daniela Hodrova 0.0
City of Torment is, on one level, a family and generational novel, conveyed through the complex voice of a first-person female narrator whose subjectivity becomes elaborately intertwined with the main protagonist, Eliška Beránková (Lamb). Eliška/Daniela is searching above all for her dead father, but also for her dead mother and ultimately for herself. At the same time, on a more abstract level, Hodrová introduces a feminine structural dimension to a theme especially prevalent in 20th-century prose – the novel as a self-conscious genre, openly exploring the relationship of the author to her text. Hodrová’s trilogy represents a distinct contemporary Czech voice in women’s experimental writing, a genre first introduced to anglophone readers by Virginia Woolf.
Hamid Ismailov 0.0
In his latest tragicomedy Hamid Ismailov interrogates the interaction between tradition and modernity, myth and reality.

A radio presenter interprets one of his dreams as an initiation by the world of spirits into the role of a Manaschi, a Kyrgyz bard and shaman who recites and performs the epic poem, Manas, and is revered as someone connected with supernatural forces. Travelling to his native mountainous village, populated by Tajiks and Kyrgyz, and unravelling his personal and national history, our hero Bekesh instead witnesses a full re-enactment of the epic’s wrath.

Following on from the award winning The Devils' Dance and Of Strangers and Bees, this is the third and final book in Ismailov's informal Central Asia trilogy.
Maryla Szymiczkowa 0.0
When amateur sleuth and cunning socialite Zofia Turbotyńska’s beloved maid goes missing, she dives deep into Cracow’s web of crime, with only her trusted cook for company.

Cracow, 1895. Zofia and her maid Franciszka have their hands full organizing Easter festivities, especially with the household short one servant—where has the capable Karolina disappeared to?

Shortly after, Zofia hears that the body of a young woman, violated and stabbed, has washed up on a bank of the River Vistula. Domestic work can wait—Zofia must go investigate. Shockingly, the body turns out to be none other than Karolina. Working with the police, Zofia’s investigations take her deep into the city’s underbelly—a far cry from the socialite’s Cracow she’s familiar with. Desperate to unearth what happened to Karolina, though, she pushes her prejudice aside, immersing herself among prostitutes, gangsters, and duplicitous politicians to unravel a twisted tale of love and deceit.