Вручение 2013 г.

Страна: Италия Место проведения: город Флоренция Дата проведения: 2013 г.

Премия Грегора фон Реццори

Лауреат
Juan Gabriel Vásquez 3.7
The dark, brilliant new novel by the author of The Informers and The Secret History of Costaguana. No sooner does he get to know Ricardo Laverde than disaffected young Colombian lawyer Antonio Yammara realises that his new friend has a secret, or rather several secrets. Antonio's fascination with the life of ex-pilot Ricardo Laverde begins by casual acquaintance in a seedy Bogota billiard hall and grows until the day Ricardo receives a cassette tape in an unmarked envelope. Asking Antonio to find him somewhere private to play it, they go to a library. The first time he glances up from his seat in the next booth, Antonio sees tears running down Laverde's cheeks; the next, the ex-pilot has gone. Shortly afterwards, Ricardo is shot dead on a street corner in Bogota by a guy on the back of a motorbike and Antonio is caught in the hail of bullets. Lucky to survive, and more out of love with life than ever, he starts asking questions until the questions become an obsession that leads him to Laverde's daughter. His troubled investigation leads all the way back to the early 1960s, marijuana smuggling and a time before the cocaine trade trapped a whole generation of Colombians in a living nightmare of fear and random death. Juan Gabriel Vasquez is one of the leading novelists of his generation, and The Sound of Things Falling that tackles what became of Colombia in the time of Pablo Escobar is his best book to date.
Этгар Керет 3.6
Один человек слишком много лжет и однажды попадает в пространство, где обитают его выдумки. Другой человек всегда живет с закрытыми глазами, потому что так удобнее фантазировать. А третий пережил кому и теперь скучает по тому, что в ней увидел. А четвертому непременно надо поехать в детский сад на большом синем автобусе. А пятый — к примеру, Бог в инвалидной коляске. А шестой загадал золотой рыбке два желания из трех и все откладывает третье на потом. Мир Этгара Керета — абсурд и реальность, трагизм и комизм, чистая эмоция и чрезмерная рефлексия; иными словами, нормальная жизнь. Иногда к автору в дом заявляются разные люди и требуют, чтобы автор сочинил рассказ, сию же минуту. Потому что о такой жизни просто необходимо рассказывать. Новый сборник рассказов Этгара Керета – этой сборник коротких шедевров о повседневности, о самых обыденных вещах, которые прячут в себе невероятную сложность, тоску, радость, веселье, опасность и просто жизнь. Мертвые и живые, молчаливые дети и разговорчивые животные, сны и реальность – и все это с легким абсурдом, юмором, печалью и состраданием.
Дженет Уинтерсон 4.4
"Зачем быть счастливой, если можно быть нормальной?" как логическое продолжение "Не апельсинами едиными". Еще один шедевр в переводе от Gray. И как она сама говорит: "Если меня попросят описать эту книгу в двух словах, я смогу сказать только одно: «Это - коньяк». На свете полно литературы, которую можно сравнить со слабоалкогольными напитками – разноцветными, привлекательно выглядящими, пузырящимися и – дешевыми.
Так вот, эта книга – коньяк. Дорогой, 25-летней выдержки коньяк, настоянный на одиночестве, поисках себя, поисках и осознании любви, на истории и историях, на литературе, философии и творчестве.
В чем-то эта книга перекликается с «Не апельсинами едиными», но теперь автор старше на 25 лет и рассказывает ту же историю немного иначе – интереснее и глубже, захватывая больший отрезок времени и делясь с читателем кристальной чистоты мыслями и филигранными формулировками.
Так что употреблять рекомендую понемногу, мелкими глотками, согревая бокал в пальцах и наслаждаясь каждой строчкой. Желательно – под дружескую беседу с автором или с тем, кто рядом. Поверьте, книга того стоит."
Jennifer Egan 2.0
At the start of this edgy and ambitiously multilayered novel, a fashion model named Charlotte Swenson emerges from a car accident in her Illinois hometown with her face so badly shattered that it takes eighty titanium screws to reassemble it. She returns to New York still beautiful but oddly unrecognizable, a virtual stranger in the world she once effortlessly occupied.

With the surreal authority of a David Lynch, Jennifer Egan threads Charlotte’s narrative with those of other casualties of our infatuation with the image. There’s a deceptively plain teenaged girl embarking on a dangerous secret life, an alcoholic private eye, and an enigmatic stranger who changes names and accents as he prepares an apocalyptic blow against American society. As these narratives inexorably converge, Look at Me becomes a coolly mesmerizing intellectual thriller of identity and imposture.
Atiq Rahimi 5.0
For every crime, there must be a punishment.

Rassoul's world consists of little more than a squalid rented room - strewn with books by Dostoevsky, relics from his days as a student of Russian Literature at Leningrad - and his beloved fiancée Sophia, for whom he would do anything.

So when he finds himself committing a murder, axe in hand, as if re-enacting the opening of Dostoevsky's Crime and Punishment, his identification with the novel's anti-hero is complete: Rassoul is Raskolnikov, transplanted to late twentieth-century Kabul. Amid the war-torn streets, Rassoul searches for the meaning of his crime. Instead he is pulled into a feverish plot thick with murder, guilt, morality and Sharia law, where the lines between fact and fiction, dream and reality, become dangerously blurred.

Blackly comic, with flashes of poetry as well as brilliant irony, Atiq Rahimi's latest novel is an ingenious recasting of Dostoevsky's masterpiece and a transgressive satire with a frightening resonance all its own.