Вручение 2008 г.

Страна: Франция Место проведения: город Париж Дата проведения: 2008 г.

Лучший французский роман

Лауреат
Жан-Мари Блас де Роблс 0.0
Eléazard von Wogau, héros inquiet de cette incroyable forêt d'histoires, est correspondant de presse au fin fond du Nordeste brésilien. On lui adresse un jour un fascinant manuscrit, biographie inédite d'un célèbre jésuite de l'époque baroque. Commence alors une enquête à travers les savoirs et les fables qui n'est pas sans incidences sur sa vie privée. Comme si l'extraordinaire plongée dans l'univers d'Athanase Kircher se répercutait à travers les aventures croisées d'autres personnages, tels Elaine, archéologue en mission improbable dans la jungle du Mato Grosso, Moéma, étudiante à la dérive, ou bien Nelson, jeune gamin infirme des favelas de Pirambû qui hume le plomb fondu de la vengeance. Nous sommes au Brésil, dans le pays des démesures. Nous sommes aussi dans la terra incognita d'un roman monstre, dont chaque partie s'ouvre sur un chapitre de la biographie de Kircher, "le maître des cent arts", ancêtre de l'égyptologie et de la volcanologie, inventeur du microscope ou de la lanterne magique. On songe au réalisme magique des Borges et Cortazar, à Italo Calvino ou Umberto Ecco, ou encore à Potocki et son Manuscrit trouvé à Saragosse, sans jamais épuiser la réjouissante singularité de ce roman palimpseste qui joue à merveille des mises en abyme et des vertiges spéculaires.

Лучший зарубежный роман

Лауреат
Ален Клод Зульцер 3.5
Ален Клод Зульцер — швейцарский писатель, пишущий на немецком языке, автор десяти романов, множества рассказов и эссе; в прошлом журналист и переводчик с французского. В 2008 году Зульцер опубликовал роман «Идеальный официант», удостоенный престижной французской премии «Медичи», лауреатами которой в разное время становились Умберто Эко, Милан Кундера, Хулио Кортасар, Филип Рот, Орхан Памук. Этот роман, уже переведенный более чем на десять языков, принес Зульцеру международное признание.

«Идеальный официант» — роман о любви длиною в жизнь, об утрате и предательстве, о чувстве, над которым не властны годы... Швейцария, 1966 год. Ресторан «У горы» в фешенебельном отеле. Сдержанный, застегнутый на все пуговицы, безупречно вежливый немолодой официант Эрнест, оплот и гордость заведения. Однажды он получает письмо из Нью-Йорка — и тридцати лет как не бывало: вновь смятение в душе, надежда и страх, счастье и боль. Что готовит ему судьба?.. Но будь у Эрнеста даже воображение великого писателя, он и тогда не смог бы угадать, какие тайны откроются ему благодаря письму от Якоба, которое вмиг вернуло его в далекий 1933 год.

Лучшее эссе

Лауреат
Сесиль Гильбер 0.0
Andy Warhol was a painter, illustrator, designer, photographer, filmmaker, producer, journalist, editor, anchorman, and model. In her book Warhol Spirit Cécile Guilbert argues, more contentiously, that he was also a serious writer.

She makes much of his influence on Bret Easton Ellis, himself one of the most influential authors of recent years. In one instance, an extract from American Psycho and a social column penned by Warhol in 1973 are printed side by side. The similarities are striking: same tonal blankness, compulsive name-dropping and seemingly endless lists of designer goods. (Fittingly, the film adaptation of American Psycho was directed by Mary Harron, whose previous movie had been I Shot Andy Warhol.)

Warhol's name has frequently cropped up in reviews of Ellis's work, but the connection has been most clearly established by Ellis himself. One of the characters in Glamorama is mocked because she only owns two books: the Bible plus the Andy Warhol Diaries ("and the Bible was a gift"). The inference here is that the Diaries appeal to superficial hipsters, but the juxtaposition with scripture is just as significant. The Pope of Pop presides over the celebrity culture and branded environment Glamorama is steeped in, but his presence runs the paradoxical risk of being overlooked - it is part of the novel's wallpaper. When Victor, the protagonist, quotes one of Warhol's epigrams ("Baby, Andy once said that beauty is a sign of intelligence"), it is immediately disproved by his girlfriend's admission that she has no idea who he is ("Andy who?"). The fact that she could have walked straight out of the Factory or the Chelsea Hotel adds a nice touch of dramatic irony.

Apparently, the two men met at a launch party for Less Than Zero in 1985. Warhol had not read Ellis's debut, but was much taken with its title (a nod to Elvis Costello) that resonated with his own rhetoric. Cécile Guilbert zeroes in on the quasi-Zen minimalism of his interview performances. She sees Warhol as a Candide-like figure rather than the usual sub-Wildean ironist: a mystical idiot savant whose very passivity turns him into a mirror or a tape recorder. In his memoir, POPism, Warhol claimed that the words he uttered during interviews always seemed to be "coming from someplace else, someplace behind [him]". This oracular ventriloquism raises issues of authorship, as does his approach to the novel.